AARDAPPELEN SLECHT? NEE, ZE ZIJN GEWELDIG! 🥔

Terug naar blog overzicht

Het is zaterdagmiddag en ik vraag een maatje, die op bezoek is, of ie zin heeft in krieltjes. ,,Ga je nu aardappelen eten?”, vraagt hij. ,,Tuurlijk”, roep ik. Hij kijkt me verbaasd aan, schudt zijn hoofd en zegt: ,,Bijzonder.”

😕 Even eerlijk: denk jij dat je van aardappelen dik wordt? Dat zou niet raar zijn, want bij alle ‘populaire’ diëten worden aardappels als eerste geschrapt. Aardappelen hebben nu eenmaal een slechte naam.

Maar, vergeet dat… De aardappel is fantastisch!

📊 Waarom? Dat zit zo: aardappelen scoren veruit het hoogst op de Saxiety Index. De wat? De verzadigingsindex. Deze index vertelt welke ‘gezonde’ voedingsmiddelen voor de beste verzadiging zorgen. De aardappel is dus een ontzettend verzadigend product en drukt je hongergevoel. Daarnaast zitten aardappelen vol vezels, vitaminen (C, B6 en andere B-vitamines) en andere belangrijke voedingsstoffen (kalium, calcium en fosfor).

En de calorieën dan? Dat valt heel erg mee! Aardappelen zitten op 87 calorieën per 100 gram. Ter vergelijking: zilvervliesrijst bevat 362 calorieën en (volkoren)pasta ongeveer 350 calorieën per 100 gram.

🍟 Is friet ook een goede keus? Friet is helaas minder verzadigend. Ren dus niet allemaal meteen naar de McDonald’s of de snackbar. Friet scoort 116% op de verzadigingsindex en aardappelen 323%. Croissants scoren het slechtst met 47%.

Let op: aardappels worden natuurlijk wél calorierijker als je ze laat zwemmen in bakboter of in het frituurvet gooit. Kook ze in een pan water! Of stoom ze (mijn favoriet) in de airfryer.

Hoe het afliep met mijn maatje? Hij vond de krieltjes heerlijk!

AARDAPPELEN SLECHT? NEE, ZE ZIJN GEWELDIG!